Wiesz ilu potencjalnych klientów nie nawiązało z Tobą współpracy, bo popełniłeś jeden z tych błędów? Zanim kolejny ucieknie od Ciebie wystraszony albo zniechęcony, sprawdź, co możesz poprawić.

Sprzedając swoje usługi albo produkty w sieci trzeba dbać o to, jak inni nas postrzegają. Nie ma innej opcji – jeśli ktoś, kto patrzy na naszą stronę, blog firmowy, profile w mediach społecznościowych nie uzna nas za wiarygodnego współpracownika, nie skontaktuje się z nami i nie nawiąże współpracy, nie kupi produktu.

Niby oczywiste, a ciągle widzę, że nie wszyscy freelancerzy i blogerzy, którzy liczą na współpracę z firmami to rozumieją. Jakie błędy popełniają najczęściej? Oto moja czarna lista.

Błąd 1: Niechlujny wygląd strony, błędy ortograficzne na stronie

Pamiętaj, że Twoja strona to Twoja wizytówka. Błędy na blogu jeszcze bym wybaczyła, ale jeśli masz statyczną stronę z ofertą, nie dodajesz tam żadnych aktualizacji, to nie ma prawa być na niej żadnych błędów. Zadbaj o to, by Twoja strona była czytelna, otwierała się w urządzeniach mobilnych, żeby wszystkie zdjęcia się wczytywały, a teksty nie miały błędów ortograficznych.

Zwłaszcza, jeśli jesteś freelancerem, prowadzisz sprzedaż swoich produktów lub sprzedajesz coś w sklepie internetowym. Nikt nie zrobi zakupów w sklepie, który wygląda niechlujnie, bo będzie bał się, czy sprzedawca jest rzetelny i naprawdę wyśle towar.

Błąd 2: Brak nazwiska, zdjęcia lub nieodpowiednie zdjęcie na stronie

Nie ufam freelancerom, sprzedającym swoje usługi, którzy nie przedstawiają się z imienia i nazwiska na stronie. Jasne, możesz pracować pod własną marką, ale umieść na stronie też swoje dane, w szczególności wtedy, gdy świadczysz nietypowe usługi. Na przykład: nie wyobrażam sobie, żebym miała wykupić indywidualną lekcję z trenerem fitness, który nie podpisał się imieniem i nazwiskiem na stronie. Albo umówić się na przegląd szafy i konsultacje zakupowe z osobistą stylistką, która się nie podpisuje. Albo zapisać na kurs uwodzenia do takiego anonimowego trenera. Rozumiesz już, o co mi chodzi?

Co do zdjęcia: uważam, że jeśli już zamieszczasz na swojej stronie zdjęcie (a moim zdaniem warto, jeżeli jesteś freelancerem, który świadczy usługi osobiście – jako klient lubię wiedzieć, jak wygląda ktoś, z kim współpracuję) to zadbaj o to, by było to zdjęcie, które nie odstrasza. Może być to zwykła fotografia jak do dokumentów, może być zdjęcie, na którym jesteś przy pracy. Odradzam stanowczo umieszczanie w swoim portfolio, na stronie z ofertą zdjęć z wakacji, na plaży, w kostiumie kąpielowym, bez bluzki (mężczyźni), w bluzce z dużym dekoltem i na ramiączka (kobiety). Pokaż się klientowi tak, jakbyś pokazał mu się, gdyby on był pracodawcą, a Ty kandydatem na stanowisko pracy i szedłbyś na rozmowę kwalifikacyjną. Nie ubrałbyś się raczej w kostium kąpielowy, prawda?

Błąd 3: Brak odnośników do profili w mediach społecznościowych

Nie mówię, że jest to jakiś kardynalny błąd, który przekreśla Twoje szansę na zdobycie zlecenia. Ale jeśli umieścisz na swojej stronie linki do profilu na Facebooku, Twitterze czy LinkedIn możesz tylko zyskać – dzięki nim potencjalny klient może lepiej Cię poznać, dowiedzieć się o Tobie czegoś, co być może skłoni go, by nawiązać z Tobą współpracę i dorzucić oferty konkurencji?

Wiesz, że kiedyś dostałam jedno zlecenie, bo napisałam gdzieś, że gram w jedną grę, a zleceniodawca zadzwonił do mnie i powiedział, że jego syn gra w tę grę i stwierdził, że to dobry znak, żeby wybrać moją ofertę?

Błąd 4: Brak danych o Twojej firmie

Jeśli jesteś początkującym freelancerem, to możesz zacząć od świadczenia usług w oparciu o umowę o dzieło, ale tak naprawdę urząd skarbowy szybko może zakwestionować taką formę rozliczenia i uznać, że powinieneś prowadzić własną działalność, skoro świadczysz usługi w sposób ciągły. Jeśli sprzedajesz coś (nieważne, czy to duży sklep internetowy czy sprzedajesz własny kurs online) to właściwie nie ma sposobu, żeby robić to legalnie bez posiadania własnej działalności. Jeśli ten temat Cię interesuje, odsyłam do artykułu Arka, który jest prawnikiem i na swoim blogu jasno to wszystko wytłumaczył: Kiedy muszę założyć działalność gospodarczą?

Wracając do tematu: jeśli masz firmę, umieść jej dane na stronie. Niech potencjalny klient wie, że ma do czynienia z przedsiębiorcą, który zajmuje się określoną działalnością zawodowo, a nie świadczy usługi po godzinach, dorabiając do etatu. Poinformuj też o możliwości wystawienia faktury. To da Ci przewagę nad konkurencją.

Błąd 5: Brak informacji o wcześniejszych projektach, brak referencji

Przedstawienie swoich wcześniejszych projektów jest najlepszym sposobem na zyskanie klientów. Podam Ci przykład: Karolina z bloga Żyj Kochaj Twórz zajmuje się m.in. tworzeniem identyfikacji wizualnej firm. Na swoim blogu umieszcza przykłady realizacji, które czasem opisuje też w formie studium przypadku, pokazując kolejne etapy tworzenia identyfikacji wizualnej (zobacz jej projekt dla sklepu z naturalnymi kosmetykami). Trudno mi wyobrazić sobie lepszy sposób, by zaprezentować się potencjalnym klientom! Nie dość, że Karolina pokazuje gotowy projekt (więc jako klient mogę się zorientować, czy taka estetyka mi odpowiada czy nie), to jeszcze opowiada o etapach realizacji projektu. Z jej wpisów można dowiedzieć się, jak się przygotowuje do zrealizowania projektu, jak tworzy tablice inspiracji, wybiera kolory, fonty, dodatkowe elementy graficzne. Dzięki temu wiem, że nie siada nad logo klienta na pół godziny i nie robi go na kolanie, a jej projekty są przemyślane i dopracowane. W ten sposób można także uzasadnić wysoką cenę usługi – bo widać cały proces, który wymaga pracy.

Jeśli nie możesz, tak jak Karolina, pochwalić się szczegółowo projektami i etapami realizacji, postaraj się prezentować chociaż wyniki albo referencje od klientów. Referencje także mogą pomóc w zdobyciu kolejnych zleceń.

Błąd 6: Twoja oferta jest sprzeczna z Twoim wizerunkiem lub historią

Brzmi niedorzecznie? Owszem, ale wbrew pozorom to wcale nie tak rzadko spotykany błąd. Ktoś oferuje tworzenie stron www, ale sam nie ma strony. Albo: ktoś uczy innych, jak założyć firmę, jak prowadzić biznes, a sam nie ma firmy. Albo: ktoś oferuje konsultacje z dobierania strojów, podczas gdy o jego stylizacjach trudno powiedzieć, że są udane. Takie przykłady można mnożyć i na pewno sam kilka znajdziesz.

Nie znaczy to oczywiście, że nie znajdziesz klientów, jeśli w Twojej ofercie są jakieś sprzeczności z Twoim życiorysem, bo ktoś może wcale ich nie znaleźć. Ale jeśli znajdzie – stracisz dla niego wiarygodność.

Błąd 7: W profilach społecznościowych wypowiadasz się na tematy kontrowersyjne

Dotyczy to zarówno profili osobistych, jak i fanpage. Owszem, kontrowersje wzbudzają dyskusję, ale jeśli zarabiasz świadcząc jakieś usługi, bądź ostrożny, zwłaszcza jeśli chodzi o tematy polityczne i światopoglądowe (aborcja, in vitro, związki homoseksualne itp.), a także o religię. Być może jesteś świetnym specjalistą, ale jeśli masz także mocno prawicowe/lewicowe poglądy, jesteś wojującym aktywistą w jakimś temacie i często wspominasz o tym na swoim profilu na Facebooku, część potencjalnych klientów (którzy mają odmienne poglądy) może odrzucić Twoją ofertę tylko ze względu na Twoje poglądy.

Nie wierzysz? To pomyśl chwilę. Załóżmy, że masz prawicowe, konserwatywne poglądy i chcesz wynająć fotografa na ślub kościelny. Znajdujesz kilku fajnych, ale jeden z nich na swoim profilu na Facebooku co kilka dni udostępnia jakieś grafiki obrażające religię i księży, wyśmiewające katolików, którzy biorą śluby kościelne. Czy na pewno chciałbyś, by taki fotograf robił zdjęcia w kościele podczas Twojego ślubu? To oczywiście jaskrawy przykład, ale pamiętaj, że jeśli ktoś ma kilka ofert do wyboru, to najmniejszy drobiazg może sprawić, że jedną z ofert wybierze, a inne odrzuci.

Oczywiście nie mówię, by w ogóle nie rozmawiać o polityce, nie linkować artykułów, na podstawie których można wywnioskować, jakie masz poglądy. Mówię tylko, że trzeba robić to z głową.

A może te 7 błędów to nie koniec i Twoim zdaniem o czymś zapomniałam? Zapraszam do dyskusji w komentarzach!

Chcesz więcej porad dotyczących pracy w domu? Już niedługo premiera mojej książki!

Chyba pierwszy raz wspominam o tym na blogu, ale czytelnicy, którzy śledzą fanpage BiznesoweInfo wiedzą już, że kończą się prace nad moją książką dotyczącą pracy w domu. Będzie to jedyny taki na polskim rynku kompleksowy poradnik dla tych, którzy chcą zacząć pracować w domu albo tych, którzy już w domu pracują i chcą dowiedzieć się czegoś więcej o pozyskiwaniu klientów, organizowaniu pracy w domu, o rozliczeniach, prowadzeniu własnej firmy freelancera.

Jeśli nie chcesz przegapić premiery mojej książki „Zostań freelancerem” – koniecznie zapisz się na newsletter (czyli zostaw e-mail poniżej)! Z pewnością przed premierą będzie przedsprzedaż i książkę będzie można kupić w nieco niższej cenie.

[wysija_form id=”4″]

jak pozyskać klienta


Zapisz się na newsletter i pobierz bezpłatne materiały!

Po zapisaniu się na newsletter otrzymasz listę 12 technik, dzięki którym inni uznają Cię za eksperta w branży oraz specjalny rabat na moje produkty!

Zostaw swój adres e-mail żeby pobrać je w formie pliku PDF.

Zapisałeś się na newsletter. Sprawdź swoją skrzynkę e-mail, dostaniesz wiadomość ode mnie! Jeżeli jej nie znajdziesz, zajrzyj do folderu SPAM.